ביטוח חובה - הגנה מפני פגיעה ביכולת ההשתכרות

תאונת דרכים אינה דבר נעים אף פעם. גם כאשר מצליחים להתאושש מהנזקים הגופניים או אלה הנגרמים לרכב, עומדים בכל המקרים בפני התקופה שאחרי, שאינה פשוטה כלל. אחת הסוגיות המרכזיות נוגעת לפגיעה ביכולת ההשתכרות של האדם עקב התאונה, סוגיה אשר מקבלת התייחסות בפוליסות ביטוח חובה.

רכישה של ביטוח חובה, מיותר אולי לציין, נדרשת כיום מכל נהג בישראל. על אותו עיקרון, נהיגה ללא פוליסה מסוג זה מהווה כיום עבירה פלילית, שעונשים אפשריים עליה הם קנסות, שלילת רישיון או אפילו מאסר מאחורי סורג ובריח. במקרה של תאונת דרכים, חלילה, נכנסת הפוליסה לתמונה באופן הדוק עוד יותר, והיא מאפשרת קבלת פיצויים נרחבים.

מעבר לפיצויים הניתנים עבור ההוצאות הרפואיות על הטיפולים או השיקום, כוללות פוליסות ביטוח החובה גם התייחסות לפגיעה ביכולת ההשתכרות של האדם. כך, ההנחה היא שבחודשי השיקום, או אפילו בשנים שאחרי (במקרים של נכות, למשל), זו בהחלט עלולה להיפגע.


מאובדן ימי עבודה, ועד חוסר יכולת לעבוד כלל

כאן, ראוי להיכנס קצת יותר לעובי הקורה, ולראות בדיוק את המקרים הספציפיים שיבטאו את אותה פגיעה ביכולת ההשתכרות. אין ספק שמדובר כאן על השלכה חשובה ונחרצת, אשר לא מאפיינת כל תאונת דרכים באשר היא. ועדיין, היא הופכת לנפוצה לא פעם.

בין השאר, מדובר כאן על ימי ההיעדרות מהעבודה, צמצום שעות העבודה עקב קשיים פיזיים בביצועה, החלפת תפקיד או אפילו פגיעה ביכולת לעבוד במשך כל תקופת החיים. אלה עלולים לתת את אותותיהם השליליים גם במשך שנים קדימה, ולהביא למאבק כלכלי לא פשוט של הנהג הנפגע. וכאן בדיוק סכומי הפיצויים נכנסים לתמונה.


כיצד נקבע הפיצוי?

חשוב להדגיש שאין פוליסת ביטוח חובה אחת אשר דומה לחברתה, שעה שפרמטרים שונים מבדילים בין פוליסה לפוליסה. עם זאת, ברוב המקרים ייכנסו לחישוב מספר פרמטרים עיקריים, אשר יגדירו את היקף הפיצויים אשר מקבל אותו אדם – בהתחשב בשנים שעוד נשאר לו למלא בשוק העבודה.

 בין המשתנים המרכזיים, בהקשר הזה, ניתן למנות את אחוז הנכות התפקודית, גובהו של כושר ההשתכרות של האדם, שנות העבודה שנותרו לו עד ליציאה לפנסיה וכן מקדם היוון. מטרתו של האחרון היא למנוע מקרים בהם האדם הנפגע יקבל פיצוי עבור פגיעות כלכליות עתידיות אשר יהיו גבוהות מהנזק בפועל.

במקרים רבים, נקבע אחוז ההיוון על ידי בתי המשפט השונים הפועלים בתחום. בעיקר, ידועות שתי שיטות מרכזיות: הראשונה, המסורתית, היא הפחתת אחוזים מסוימים מהסכום מדי שנה – בדרך כלל, אחוז או שניים על כל שנה שבה התשלום מוקדם. השיטה הנפוצה כיום היא זו האקטוארית, המבוססת כבר על חישובים מתמטיים הנוגעים לריבית מההשקעה ה"בטוחה" של הכספים הניתנים עבור פיצויים מיום ההחלטה על כך.


כך בוחרים בפוליסה מתאימה

כמובן שלא ניתן לחזות תאונות דרכים, והן תופסות אותנו תמיד בלתי מוכנים. עם זאת, באמצעות בחירה מושכלת של פוליסה בתחום, ניתן להבטיח שהכיסוי עבור אובדן השתכרות יהיה הרחב ביותר האפשרית. בין השאר, הדברים אמורים לגבי הגבול העליון של הפיצויים, התנאים למימוש וכן גובה ההשתתפות העצמית. ניתן להוסיף לכך גם שירותים אחרים, הניתנים לא פעם: כיסוי משפטי, הנחה ברכישת פוליסות אחרות וכן הלאה.

המפתח לבחירה נכונה של ביטוח חובה הוא הכרה לעומק של שדה המשחק בו פועלות חברות הביטוח. הגם שביטוח החובה מחייב כל נהג בישראל, ניתן למצוא הבדלים עצומים בין ההצעות השונות של גורמים בתחום הביטוח. באמצעות השוואת מחירים מקיפה, אשר נערכת כיום באמצעות האינטרנט, ניתן להתקרב בצעדי ענק לעבר הבחירה המושכלת.


ביטוח רכב

   
 
 


מידע נוסף באתר Wobi


מאמרים נוספים בנושא ביטוח רכב



הדפסה