כיצד אביזרי בטיחות לחניון ימנעו תאונות שייקרו לך את ביטוח הרכב?

אם היינו עורכים משאל רחוב קצר בו השאלה האשונה היתה "האם אתה אוהב לחסוך כסף?" התשובה עשויה להיות לא חד משמעית; חיסכון זה חשוב אבל כמובן חשוב גם להנות מהחיים מידי פעם. לא? נחדד קצת את השאלה ונתאים אותה יותר למציאות הישראלית: "מי לא אוהב לשלם פחות על אותו מוצר?" כאן כבר התוצאות תהיינה מובהקות – "כולם" וכן, הדברים בהחלט אמורים גם לגבי ביטוח הרכב שלנו. השוואת מחירי ביטוח רכב היא כמובן צעד מתבקש והכרחי אולם מסתבר שגם לתביעות בגין נזק לרכוש אותן הגשנו בעבר השפעה רבה על המחיר הסופי אותו נידרש לשלם בעת חידוש ביטוח הרכב. מי שקרא את הכותרת ודאי שואל את עצמו בשלב זה כיצד אביזרי בטיחות כמו פסי האטה או מעצור חניה קשורים לעניין וכיצד הם יכולים לסייע בהפחתת עלות הביטוח המקיף לרכב כפי שהכותרת מבטיחה. הנה ההסבר:
 

עבור רובינו החניון הוא לא יותר מתחנת מעבר זריזה בין פנים הרכב הממוזג לקניון, למשרד במקום העבודה שלנו או לדירת המגורים הפרטית. לעיתים אנו נתקלים במודע באביזרי בטיחות המותקנים בחניון ולעיתים אנו כלל לא שמים לב להמצאותם או היעדרם. באופן מפתיע, אותו איזור אפרורי הוא מקור לא אכזב לתאונות קטנות ומרגיזות: פה מעיכה קלה ושפשוף בעמוד הבניין, שם שריטה או מכה קטנה מרכב אחר שלא השאיר פרטים ומידי פעם גם פנס שבור. הבעיה האמיתית מתחילה כאשר אנו ניגשים לתקן את אותן פגיעות לכאורה מינוריות – פתאום מסתבר לנו כי עלות התיקון גבוהה מגובה ההשתתפות העצמית ועלינו להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח שלנו.
 

ביטוח רכב

   
 
 

חמישה דברים שלא ידעתם על השתתפות עצמית, סטטיסטיקת תאונות דרכים בחניון ואביזרי בטיחות

  • פגיעה עם פינת רכב מסוג מזדה 3 בת שנתיים בעמוד המבנה בעת כניסה לחניה שתכלול פנס קדמי ראשי שבור, פגוש מעוקם (לתיקון, לא להחלפה) ותיקוני צבע קלים יכולה להגיע בקלות ל 3000 ש"ח אם תבחרו להתקין פנס מקורי.
  • עלות החלפת פגוש קדמי בטויוטה קורולה בת 5 שנים בתוספת תיקוני צבע ופחחות קלים הנו כ 4500 ש"ח וצפונה – בהתאם למוסך המטפל ולאופי הפגיעות.
  • גובה השתתפות עצמית מקובלת בביטוח מקיף לרכב משפחתי סטנדרטי בנפח 1600 סמ"ק מהשנים האחרונות הוא 2000 ש"ח. בעת רכישת פוליסת הביטוח ניתן לבחור גם בהשתתפות עצמית מוקטנת בסך 1300 ש"ח ובעלות שנתית של כ 150 ש"ח. בכל תאונה בה הנזק עולה משמעותית על סכום ההשתתפות העצמית יעדיף המבוטח להפעיל את הביטוח לטובת תיקון הנזק.
  • מי שהפעיל את הביטוח לא יהנה מהנחה בעת חידוש הביטוח בשנה הבאה ועלול להידרש לשלם את המחיר המלא עבור ביטוח הרכב, מחיר הגבוה לעיתים בעשרות אחוזים מהמחיר לאחר הנחה.
  • בישראל לא קיימת סטטיסטיקה מלאה אודות תאונות דרכים בשטח החניון היות שלא כל התאונות מדווחות. ע"פ מחקר של PHH Arval (חברה אמריקאית המתמחה בציי רכב בצפון אמריקה) בשנת 2012, כ-20% מכלל התאונות בציי רכב בארה"ב התרחשו בעת החניית הרכב בחניון או בעת שהרכב חנה בחניון. ניתן להסיק מכאן לגבי הבעיתיות של החניון מבחינה בטיחותית וחשיבותם של אביזרי הבטיחות המותקנים בו.

כיצד פסי האטה, מראה פנורמית ומעצור חניה יעזרו לי לשלם פחות?

הדרך הבדוקה והיעילה ביותר להמנע מאותה תוספת מיותרת לעלות הביטוח בגין תביעות קודמות שהגשתם כנגד חברת הביטוח שלכם היא... תופים... פשוט לשמור על הרכב ולהמנע מאותן תאונות מרגיזות! נשמע פשוט אבל איך עושים את זה? כאן באים לעזרתכם אביזרי בטיחות שונים שכל מנהל חניון, וועד בית או אפילו בעל חניה פרטית יכול להתקין. חשוב לציין כי קיימים פיתרונות בטיחות ומגוונים ולא נכסה את כולם כאן. למידע נוסף בנושא מומלץ לעיין בקטלוג אביזרי הבטיחות לחניונים של חברת א.ו.ש.
 

כמה סיטואציות יום יומיות מהחניון ואיפה אביזרי הבטיחות נכנסים כאן לתמונה

סיטואציה ראשונה – אתם נכנסים עם הרכב לחניה, מתקדמים קצת יותר מידי ופוגעים בקיר החניון או ברכב שחונה ממול. הפגיעות בדרך כלל בחלק הקדמי והרגיש של הרכב: פנסים, גריל קדמי, מצנן ופגוש.  פיתרון יעיל ופשוט הנו שימוש במעצור חניה – אביזר באורך של כ 180 ס"מ וגובה של כ 15 ס"מ עשוי גומי או פלסטיק ובולט לעין. מעצור חניה מוצמד לרצפת החניה ועוצר את הרכב שלכם ברכות (הכל יחסי כמובן...) ומבלי לגרום לו נזק כאשר הוא מגיע לעומק החניה המירבי האפשרי ולפני שהוא יפגע בקיר החניון או ברכב החונה מולו.

 

סיטואציה שניה – פגיעה בכלי רכב חונה (האוטו שלכם במקרה זה) כתוצאה מנסיעה במהירות גבוהה של כלי רכב אחרים בשטח החניון. הפגיעות יכולות להיות בחלק הקדמי או האחורי של כלי רכב היוצאים מהחניה או כאלה הבולטים מהחניה לתוך נתיב הנסיעה. הפיתרון – הפחתת מהירות הנסיעה ע"י התקנת פסי האטה מפלסטיק או מגומי. פסי האטה הם אביזר בטיחות בדרכים המוכיח את עצמו כיעיל בהפחתת מהירות נסיעת כלי רכב בקטע דרך נתון בכל רחבי העולם מאז תחילת שנות ה 70 של המאה הקודמת. פסי ההאטה מותקנים על רצפת החניון וגורמים לנהג להאט את מהירות הנסיעה כדי להמנע מטלטול אלים של הרכב והנוסעים בעת מעבר על הפס. קיימים פסי האטה במידות שונות המותאמים לאפשר מהירויות שונות בהתאם לצרכי הבטיחות של החניון.

 

סיטואציה שלישית – אתם מגיעים עם הרכב להצטלבות דרכים בשטח החניון, לפתע מגיח רכב מהצד, מבלי שניתן היה לראותו קודם לכן, ומתנגש בכם. הפיתרון – הגדלת שדה הראייה בהצטלבות ע"י התקנת מראות פנורמיות לחניון. המראה הפנורמית הנה מראה קמורה המאפשרת שיקוף של שטחים גדולים משמעותית משטח הפנים שלה. תכונה זו מאפשרת להציב אותה בצומת כך שתשקף את הנעשה בשני נתיבים הניצבים זה לזה. באופן זה תוכלו לראות את הנהג המתקרב להצטלבות מהצד ותדעו להאט או לבלום כדי להמנע מהמפגש המתסכל והיקר של פגוש בדלת.
 

ראינו אם כן, שגם תאונות קטנות וכביכול לא משמעותיות המתרחשות בחניון עלולות לגרום לייקור משמעותי בעת חידוש ביטוח הרכב במקרה שתבענו את הביטוח בעבר וגיליון התביעות הקודמות שלנו איננו נקי. אם לא תיקנתם את הפגיעות, ייתכן שחברת הביטוח לא תרצה לבטח רכב חבוט וחבול מחשש שבתאונה הבאה ינסה המוסך שלכם להעמיס גם עלויות תיקונים בשל פגיעות קודמות על חברת הביטוח. התקנת אביזרי בטיחות ייעודיים לחניון עשוייה להקל על הבעיה ולחסוך לכם הרבה כסף הן בחידוש הביטוח והן בתשלום למוסכים. התקנת אותם אביזרים אינה עניין מורכב ויקר. אם בחניון בו אתם חונים עדיין לא מותקנים אביזרי בטיחות חשובים אלה, ניתן ואף מומלץ לדרוש ממנהל החניון שידאג להתקינם. בנוסף לכך קיימת גם אפשרות לבצע התקנה עצמית בחניה הפרטית שלכם.
 



הדפסה